måndag 28 juli 2008

Hemma hos

När man kommer hem till detta Älvsbyhus från 70 talet slås man inte av den bruna och orange färgade manchestern - som var så dominerande på 70-talet =) Här har Panelen på huset bytts till lockpanel och målats med äkta faluröd kritande färg.. kamin i köket gör att det verkligen känns som ett bondsvenskt hem. För här är det mycket "Hjärta" och "Hemtrevnad"På Bron kikar man in i köksfönstret ovanför diskbänken... Som insyns skydd har ..vi kallar henne "Eva" satt upp tunna dekorations ark som hon köpt på Old Touch i Stockholm. På bron samsas blommor med några allmogemöbler.
Mellan köksfönstrena står ett gammalt skåp med pappershyllremsor. Köksluckorna har "Eva" målat själv i beckers ide kulör Renlav *Ler*.... jag vet inte vart hon fick den ideeeeen =) Hennes sambo tyckte inte de skulle målas men nu är han mkt nöjd. Knoppar köpte hon på Ikea.

Köks gardinerna är köpta hos My Home (Lantlivs Anette och hennes systers Evas Butik) Köks ön, som min man och jag faktiskt bidragit till... en gammal butiksdisk fick de av oss och sedan hade vi pärlspont kvar sedan vi rustade bagarstugan. "Evas*" sambo klädde disken och "Eva" målade den i renlav. våningsfatet kommer från Bruka.

I hallen känner jag mej åxå så hemma. De har nytapetserat om, och de har valt samma som hemma hos oss, nämligen "Pigkammaren". Här har hon köpt en trendig lampa på Br Öberg Interiör - den bryter helsnyggt mot det "Gamla" hallskåpet som tidigare var avlutat.. som nu har fått sig en släng av Beckers matta Grepp Grundfärg... I lillhallen täcker ett draperi förvaringshyllan och spegeln är ett gammalt fönster.

Nya tapeter i vardagsrummet två väggar helvita och två väggar med medaljong fond väggar, vitt med vitablanka medaljonger... Vardagsrumsbordet med låda till fjärrkotroller är ett damalt bord där man resolut sågat av benen.Nytt golv "vit lutad furu"från Alloc (köpt på Br Öberg Interiör), plast matta vit med svarta prickar från Rusta leder mot altandörren. Handsmidda gardinknoppar och gardinstänger har en god vän till paret gjort åt dem. Bredvid gardinknoppen en mistel. Lampskärmen har fått en skir kappa från "Spets och Ting" i Skellefteå.

Tavel lister från Br Öberg Interiör lyktor och pion likaså...
Mera från detta hem i morgon Okej?Posted by Picasa

13 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhh..himmel vad fint hon har det !!
Ojj ojj alltså..och vad roligt att få se de vackra gardinerna, dom passade ju jättebra !!
Jag måste gå tillbaka och kika igen...
Du..fick du mitt mail som jag skickade i Fredags ?
Kram Anette

Lea sa...

Härliga bilder på ett tjusigt hem helt i min stil!
Vi ses nog i morgon på er loppis.
Förresten visst har Lena ett underbart café...sen är hon förstås en härlig tjej dessutom.
Ha det gott!
/Lea

Kamomilla sa...

Jättefint hem! tack för titten!

Unknown sa...

Så fint di har det, våra vänner. Jag tror att det är ett Lundbergshus, om jag nu ska vara petig och skitviktig (sorry) Jag är ju som lite bekant med området och jag måste säga att det är ett lyft för hela huset. Vet ju hur det såg ut innan när dotra sprang där som barn.

Hörde att du träffat henne på jobbet. Vi syns väl i morrn till loppisen hoppas jag?
Kramis

Solange sa...

thanks for the nice comment on my blog! I just checked your blog and it's really beautiful how you show your pictures. I like your style.
At the moment I don't blog so much, since we are very busy with our home...

have a great week,

Solange

Anonym sa...

Oj vad roligt att få kika in i ett sånt vackert hem.....i like it!!!

Så det är loppis imorgon i Ä-byn? vart och vilken tid?

Måste nog dit tror jag.
Kram Pernilla

Hem och Lycka sa...

Vilket vackert hem! kram!

White Season sa...

å vad mysigt och så trevligt med loppis... tänk om det fanns mer sån´t här.
Du undrade över våra fönster, de kommer från Lenhovda Fönster AB det gäller samtliga och altandörrar i hela huset.
Lycka till med loppisen och ha det så bra, kram Malin

Jenny Oak Fae sa...

Vilket VACKERT hem!!! Tack för att vi fick se det : )

Kram, Jenny

<3

Skomakartummen sa...

Åhhh.. va roligt få kika in i andras hem så här. Tack för titten, kommer snart igen. Kram Sari

Skomakartummen sa...

Åhhh.. va roligt få kika in i andras hem så här. Tack för titten, kommer snart igen. Kram Sari

Annas skattkammare sa...

Så fina bilder! Jättevackert hem har "Eva". Jag tycker det är SÅ roligt med hemma hos reportage! Kram /Anna

Graadskan sa...

Så fina bilder!!
Underbart att få "komma hem" till någon på detta sätt!

Kram Camilla