söndag 10 juli 2011

Frukost i det fria !

  Söndagsmorgnar är ju bara för härliga... denna morgon
Frukost i det Fria med Familjen
Tycker MYCKET om min nya Brödkorg och knäckebröds burken Bägge finns på Handplockat!

Idag Filfrulla med Jordgubbar !!!

Vi har  misslyckas HELA DENNA VECKA med att köpa Jordgubbar på ortens matvaruaffärer vilken tid på dygnet finns det jordgubbar i Älvsbyn ???
Som jag har funderat ...  ÄR det problem med jordgubbsleveranserna?
Igår besökte vi ICA Maxi i Luleå jag hade spanat in några jeans dynor som bara skulle bli mina... och där utanför ICA MAXI 5liter jordgubbar för en hunka .. Nuu jääääkl...
ÄNTLIGEN !
Finaste Brukalyktan fick flytta ut denna morgon till frukosten!
Innan jag väckte alla gick jag lös ett varv till med sekatören putsade upp ytterligare på våran hägg .. den bildar ett tak och en vägg på vårt trädäck... Det behövdes en omgång till..

Nu hoppas jag att alla utflygna Norrlänningar får kill i magen då de ser
 NORRMEJERIERS  fil och mjölk ;)
Sked burken kommer från Bruka .. har med texten Gafflar och knivar med!!
Swedish Grace i himmelsblått är våra udda vardags djuptallrikar kommer från Rörstrand!

Ägg i nya skålen på fot under den Min Mammas köks handuk.. på hennes monogram stavade hon Sara med Z , äggkoppar från Greengate och flingsalt kupanhar bra hög kant på fatet.

För en som har dille på kannor /brinnare så är ju dessa självklara !

Smörbyttan har lock rymmer ett stort bregott paket =)
Hela mitt hem och utanför lillbodan har fjällfiske bomber slagit ned...
det är flugfiske dragslådor.. tält, kåsor..
3 av familjens 4 medl har splånkans nya gummistövlar (Gissa vem som blev utan)
Det vankas fjälltur för 3 av familjens 4 medl...
Gissa vem som ska vara hemma och ha fastighetsjour ;)
 Japp samma lilla stora mej som blev utan nya gummistövlar...
Maken och barnen ska iväg på en fjäll och fiske tripp i kväll (efter mannen har helgjobbet klart med installerade av kök i en lägenhet!)
Nu ska jag ut och motionera gräsklipparn eller kanske det är den som ska motionera mej...
sedan ska den ädla bakdelen upp i luften och här ska det rensas ogräs...
Ha det bäst

lördag 9 juli 2011

Husen får flytta ut..


Lördag himla härligt... denna dagen är ett oskrivet blad DET känns lyxigt
 Jag har sedan tidigt varit ned på kontoret och jobbat lite
men ska strax åka hem och just detta med att INTE bokat något en hel dag känns *suck* hel LYXIGT

Några av mina zinkhus har fått flytta ut de är så fina tänk vad man kan tycka om vissa SAKER! Här står ett bakom en kruka med kryddor.. jag gillar att köpa vanliga kryddplantor på Ica (eller Konsum) och sedan plantera om dem i en större kruka och sedan expoderar grönskan och det är fina och goda att ha i uteköket (läs - just nu överallt runt hela gården)

Vi har fått in FINA härliga skålar på Handplockat!!! den ena fick vatten och tinimini flytväxter
 (åxå från HP i sig Jag skulle fota till butiken och visa våra olika flytväxter )
Smultron på båge har jag fyndat på Butiken Blommor & Ting
alla goda ting är tre så jag köpte tre smultronbågar =)
denna står på vårt planteringsbord vi planket.

Ovanför zinkbordet  (hur Praktiskt som helst med zink -BARA ATT SPOLA AV med slangen!!!
nåja ovanför planteringsbordet har jag hängt en förvarings stång (finns på HP) på denna
hängde jag IGÅR de fina korgarna som ÄNTLIGEN är åter i lager Ord 119:- kampanj denna sändning 99:-
Dessa korgar är fiffiga till ALLT ! Inom och utomhus!
Perfekt om du vill ha kruka i den och när du vattnar blir du av med överloppsvattnet!

Vi har så många fina korgar... denna vill jag klä med mossa och plantera i...
eller så blir det att fylla dem ,med fler olika mindre krukor med grönt i ;)
ovanför ser ni 99:- kronors korgen med en kruka och blomma i !
vad heter den ? den blir som en skir grön kudde full med rosa små blommor på...


På kroklisten har jag hängt S-krokar i zink (tjatigt men finns på HP som allt annat i detta inlägg ;) )
Nya fina sprayflaskan (skir stråle... en kund köpte den i vecka och skulle ha den till olivoljan !!! ) Jag har hela tiden tänkt mej den som blomvatten flaska
 (min mamma hade minst 5 olika sådana i porslin och glas mässing mm)

Bredvid sprayflaskan hänger en flug /getingfångare i glas...

Som sagt Allt på bilden finns på Handplockat det gröna har jag shoppat hos Byggdens fina blomster butiker
Floristen & Blommor & Ting!
Bara DE två butikerna gör ett Älvsby besök värt besväret, en lantlig blomsterhandel och en med Trend!
Sedan har vi en hel del trägårds relaterat på Handplockat med =D

Önskar er en fin lördag och att er lördag åxå får vara ett oskrivet blad!

fredag 8 juli 2011

Han är så KLOK ...

Fredag och jag är på en STRÅLANDE Humör
Det bara känns ... "IDAG BLIR JAG FARLIG"

Dagens budskap får bli från klokaste Herr PUH

Nasse till Nalle Puh:
"Hur stavar man kärlek"?
Nalle Puh svarar:
"Man stavar inte...man känner den" ♥


Har en hel del trädgårdsfunderingar flytta syrenbuskar.. kluriga idéer... Planer och röj måsten
drömmer om ett växthus och ska försöka övertyga maken om att vi BEHÖVER en Pergola .. runt ett hörn av huset ;) och sedan planera planket....!

Ett trägårds tips... billiga mindre trägårds soffor finns hos de stora kedjorna Jula Jysk Rusta mm
måla den vit kapa benen
 (fast i annan ordning kapa först måla sedan ;) )
och häng upp den Det blir en go och SNYGG hammock lösning...
Hammock för mej är hög mysfaktor... men de är sällan snygga !
Jag förknippar hammock med Kåbdalis en liten by norrut där min mormor och morfar bodde
De satt ofta i sin hammock och det blir som sommar över lite gung i en hammock...

Vi har en upphängd soffa på vår bro.. där bakom humlen är det gott att vara och samla tankarna lite...
Hoppas verkligen att ni åxå får vara på ett sprudlande humör en fredag som denna!

torsdag 7 juli 2011

Tjuvstartar eftersom de är " på G "


Måste tipsa er om denna som nu även finns i vitt... vi har den i rött sedan tidigare!
Jag kom på ett användnings område till... UTOMHUS på trädäcket då kan favvotidningen hänga där och blir inte förstörd om det kommer en regnskur  =)

Finns i webshoppen med (tror jag har inte hunnit att kolla)

ÅÅÅH neeej jag kan inte "hålla mej längre"
vi är en av 30 butiker i Sverige som kommer att ha ett underbart BJÖRG erbjudande!!!
där man vid köp av berlocker kommer att få en armrem =) - går att använda som halsband med
Stället är skickat och jag HOPPAS det dyker upp i morgon annars så blir det i början på nästa vecka!!!
Hojtar till på butiksbloggen när de är här det kommer massor med roliga nyheter i berlockväg !!!
Sedan har vi dessa STORA härliga vitmålade bokstäverna RELAX... på Butiken... idag kom jag på Vore inte det coolt att ha dem ute på trädäcket... vi har ju ingen relaxavdelning/Bastu hemma eller ute spa där man kan ha dem men jag tycker ju att man ska RELAXA på vårt trädäck vore inte de fina mot vår röda husvägg ?
Det var dagens andra inlägg det ... ikväll ska maken gräva (och sonen samtidigt leta efter mask)
 Äntligen ska jag få en minidröm på plats!
Anna = Todelooo GLAD 

Vilsamt!

 Hittade denna inspirations bild på nätet... den är så vilsam.. vi har en likande sitt gunga mellan två björkar ... i den hittar jag ofta vår son dinglandes med benen...

Idag Regnar det lite till vi fick en välbehövlig skur i går eftermiddag med
och jag kan lova att vår gräsmatta och buskar jublar just nu =)
Jag kan inte jobba hela dagen idag men jag är mycket bättre i ryggen...
jag har en hel del trädgårds idéer och det kliar i rensa ogräs fingrarna, men just nu känns det lite långt bort..
jag är ju rätt så knasig .. tycker det är ro givande att rensa ogräs..
det SYNS att man verkligen har gjort en insats..

Nästa vecka blir jag solokvist hemma, maken och barnen drar till fjälls jag ska jobba ha fastighetsjouren
kanske jag törs mej ned på knä och rensa liiite nån kväll...

nu ska jag iväg och jobba lunchen på HP sedan hemåt och lägga mej raklång en stud...
 SKÖT OM ER

onsdag 6 juli 2011

Nyfiken på !


Innan jag åkte på semester fick jag ett fint besök på kontoret =)
Min härliga vän Kardemumma hade tipsat "resande"för
 Af Swedala om mej och vår butik Handplockat..
Tack fördet goa Kardemumma

Det är ju bara att bekänna att jag har en böjelse för
 härliga säng kläder...
ÄLSKAR allt vad örgott heter och kan inte få nog av kuddar i sängen (trots att jag bara sover på en de andra hamnar i fotändan och andra delar av sängen när det ska sovas,,,,

Sedan gillar jag ju att bädda i vitt med rött eller blått som accentfärg !
Allt den karamellsöta försäljerskan visade
var helt underbart...
Jag handlade inte jag hade inte tid  och ville kollaupp de lite närmare/ var för stressad
men jag är fortfarande BRUTALSUGEN
Så frågan är är det någon där ute som har erfarenhet av deras ljuvliga produkter?
är prisnivån över smärtgränsen ?
Vore inte detta det allra finaste att få skriva upp på julklappsönskelistan =)

Af Swedala Påslakanset Victoria
2-dels påslakanset. Med broderad korsstygnstext,
 "Störst av allt är kärleken".
 Broderat monogram. 100% ekologisk bomull. Örngott 50x60 cm, påslakan 150x210 cm.
 Rek ut 1495:-

Af Swedala Påslakanset Saga150x210 50x60
 "Kyss mig lycklig"
Af Swedala Påslakanset Lisa med texten "Kärleken är EVIG"

Af Swedala

afswedala fick liv för att verkliggöra en ekologisk och hållbar framtid. Du minns kanske styrkan i dåtidens textil? Det gör vi med. Därför blandar vi ekologisk bomull med arvet och styrkan från gamla mormorslakan i ett afswedalabäddset. Vi har kämpat för vårt material och vårt varumärke. Kämpat för att kunna erbjuda just sådana hållbara och vackra bäddset som vi minns, som ger liv och ansikte åt hemmet. Det bästa av allt, vår bäddtextil är alltid helt ekologisk.

Blir hemma idag med är lite bättre i ryggen men SKA inte sitta =(
kanske imorgon
håll tummarna
kanske kan jag jobba i morgon!!!

tisdag 5 juli 2011

Laggt kort ligger...


Hej hopp här kommer ett vågrätt blogginlägg... jag tar det lugnt idag ... ligger och balanserar på den hårfina gränsentill ryggskott har tagit medicin  /muskel avslappande och då kan jag rör mej men jag ska inte sitta så det blir inget jobb för mej idag !!!
DEPPIGT
De två senaste veckorna har det droppat in årets nya kataloger från våra leverantörer...
 Så idag blir det inspirations bilder från finaste Walther och gänget =)
Mitt i sommaren jul bilder alltså det är som vanligt på denna bloggen =)
Det börjar vara dax att boka in augustis och septembers mässbesök
tiden går undan men man vill egentligen inte tänka på julsaker och vinterinköp såhär i början på Juli
Ska ut och försöka röra på mej lite på gården
det är ju det bästa kan inte ligga hela tiden...
visst jobb kan jag sköta hemifrån men det är frustrerande
 att inte få jobba och när man ändå måste vara hemma kan man inte göra "något"...
Men ligga och bläddra i mysiga leverantörskataloger DET kan jag
man måste hitta det positiva i allt
sköt om ER

måndag 4 juli 2011

Någon försökte säga mej något....


Måndag fina besökare ... efter en lång arbetshelg hemma ;)
vilken dag igår, tog mej en sovmorgon och det måste ha varit årsbästa sova ut till 9.00 sedan halv tio hade jag hoppat i solklänningen (skrämde trafikanterna nere på gatan tur att vi bor högt så de bara ser mej på avstånd och att vi snart har nästan helt insyns skyddat) samt flippflopptåååflorna..
Jag jobbade på gården till efter 18 - Skönt med en HELDAG utomhus!

Helt plötsligt försökte någon säga mej något!
just när jag planterade dagens andra äppelträd.. och vände mej om efter vattenslangen...
så hängde det ett smultronstrå på våran Paus skylt....
Gillar Paus skylten och vår  nya trädgårdsoffa (som är i två delar som gör att man kan ställa den runt ett träd - vi har ställd den runt våra humlestörar) skylten finns på Handplockat så klart likaså soffan (beställningvara)


Vi har fått in fina emaljerade skyltar från Bruka med olika kryddtexter på, de finns fina svarta pinnar med.. jag stack ned denna i krukan som har en tredje del ruccola och 2/3 mangold i sig ruccolan har börjat titta upp ur krukan...

Smultronen då ?
Sonen hade i uppdrag att rensa jordgubbslandet och jordförbättra runt plantorna
det var han som tyckte att det var dax för PAUS
så han hade plockat smultronen som finns i vårt skogsbryn där vi hänger tvätten...
så vi tog oss några smultron sedan fortsatte jag att skrämma förbipasserande med min solklänning håret upptjorvat och varm om kinden!

Jag blev NÄSTAN klart igår  suck försmädligt... men kanske i kväll ! har mycket på jobbet så jag vet inte men jag hoppas jag hinner göra klart vissa projekt på gården
kvällen avlutades med att "känna på vattnet" vi Selholmen en ö ute i Piteälven  och det var ju inte sååå kallt

Ha en fin måndag!

lördag 2 juli 2011

Fiske gräsänkan bloggar lite så här en lördags eftermiddag!

Fin lördag på er alla trogna bloggläsare =)
Idag är jag Fiskegräsänka!!!
gillar denna fina blid från Ewa i Walla
Vår dotter hade hoppats på att vi skulle till Piteå idag men då pappan åkte och fiskade så har jag Fastighetsjouren! Så jag har den ledsen dotter och vi bara "polimasar" på här hemma!
Vi har fått in så mycket fint på butiken i veckan här bilder från mässan då jag gjorde inköpen
Lyktan i hyllan har kommit i zinkgrått och i svart
ELDFATET är annorlunda och så fint.. det har fötter så det kommer upp från marken och sedan täkt botten så man inte behöver grubbla på att glöden ligger på maken och pyr...

Ny lykta grå med hamparep som dekoration längst ned =) helfin !

Lyktorna finns i olika storlekar.. soffan som jag bloggade om tidigare i veckan tog slut igår.. jag skojjade och se när de anlände att de där är slut innan lördag och jag fick rätt...

Bättre (för miljön) än engångsgrillar på ex stranden Hanplockats hink grill =)

På förmiddagen idag har jag hjälp min kompis med perenna rabatten vid hennes plank och blomlådor och krukor av alla de slag =)
Hon sa flera gånger meeen nu måste jag få hjälpa dej hemma nån gång
MEN hon ställer alltid upp hjälper mej på handplockat året runt ..
så då är det kul att få återgälda en lite tjänst =)
det blev SÅ FINT hos henne ... och kanske kan jag så småningom locka ur henne lite trädgårdslustar!

Önskar bara jag hade lastbilen hemma idag så all bråte vi har på muren fick bo på lastbilen
 (där de kom ifrån ) och inte behövde ligga här och drälla! men i morgon kanske.

ÄR allt lite rastlös,  sugen att dra till skogs och hämta några stenar och lite mossa
 (säg inte åt någon man får väl inte göra det =) )
Fin lördagseftermiddag på er allihopa