torsdag 17 november 2011

Mysiga saker

Känner mej som "Vejron i OTTAN" ! ur det gamla Nile city programmen på tv
men inte lika nitisk!
Morrn morrn, denna tiden på året borde man inte behöva sova alls. Vem farao har tid med det =)
Jag kikade lite närmare på ordern som vi ska packa upp på lagret
och dessa godingar är inte med - det och julsakerna hade jag VERKLIGEN hoppats på!
Men visst är det fina en TOPPEN serie till Badrummet =)
Dessa plåtkistor (i vitt) i 3 storlekar här ovan en röd och en vit har kommit !
Men inte de vita väggskåpen de lyser åxå med sin frånvaro !
Men längtar i allafall / Visst var det COOLT med den gamla zinkplåten som väggbeklädnad!
Denna längtar jag åxå efter den får mej att tänka på min mamma och hennes knappsamling och hennes historier från den tiden då hon var barn och hur hon tog sig tid med våra barn och de satt med hennes knappsamling! Det är ju toppen att ha en burk dit man stoppar alla "extraknappar som följer med plagg när man köpt dem"

'
MEN DESSA HAR KOMMIT...
Pepparkaksformar förpackade i det ljuvligaste av påsar
Helt underbar Julklapp till barnbarn eller gåbortis =)
Demhittar ni i butiken (och julbutiken från och med nästa vecka, inte idag)
När jag ser dessa bilder från mässan
blir jag VERKLIGEN sugen på doften och stämningen kring ett pepparkaksbak
Idag och i morgon har jag inte planerat att jag ska ha kontorstid utan jag har friställtmej från fastighetskontoret och ska bygga Julbutik.
Jag törs inte åka ned på butiken just nu, det är för tidigt på morgonen vill ju inte väcka hyresgästerna i det gamla trähuset där Handplockat är men jag kan börja i julbutiken hur tidigt jag vill
(där stör jag ingen om jag inte hamrar )

Igår brann det i en källare i ett höghus i Vidsel och där har jag Två olika släktingar som bor i var sin lägenhet - HUA huset är rökskadat, så hela huset fick flytta in på Storforsens hotellet i natt!
Gulp en brand - nyttig tankeställare när man eldar ljus jämt...

Anna i Ottan /

onsdag 16 november 2011

Härligt med varmt sken!

Hej alla fina bloggbesökare
Morgonens möte med lilla framtidsgruppen (liten grupp ur vår köpmannaförening) och Näringslivskontoret gav mersmak - jag får sådan framtidstro när vi träffas. Det är ju för härligt när man får energi istället för att man blir av med den !
Idag visar jag vad jag har PÅ skåpet jag bloggade om tidigare.
Jag älskar det varma skentet från lyktor inge bara ljusskuggorna (som jag surrar om hela tiden här på bloggen) utan även det varma skenet uppåt UR lyktorna ett tänt ljus ger men ro och ja frid på någotvis det är vilsamt med ett tänt ljus !

Dessa vingar har vi fått in på butiken passar bra på våra höga halvsmala blockljus!

Denna lilla grupp står uppe på skåpet mjölkvita fattigmans silvers lyktor som glimmrar och matta vita i bakgrunden som ger prickiga dansande ljus skuggor !

Så här ser vingarna ut från sidan - jag borde ha vingar nu ;) Vi ska öppna en liten julbutik på storgatan i Älvsbyn och jag står för fixandet och bärandet just nu =) så vingar hade inte varit dumt alls =)

Går det RIKTIGT Bra Kanske vi kan öppna redan på SÖNDAG!
nu skulle min pappa fått hicka om han läst denna blogg och jag VET vi kan inte gå ut med öppningsdatum förrän vi VET att vi är klara, men just nu är söndag kl 12 min målsättning - på fredag kanske jag skriver annorlunda =)
Hur som haver så blir det Jul för hela slanten och en hel del inrednings tips!
 på STORGATAN 10 C i Älvsbyn.

Ett extra krypin Handplockat med Jultema kan det vara något ?

måndag 14 november 2011

Glömt att visa er mysko skåpet!

Halloj everyhopa hoppas innerligt att helgen har varit fin fin
Jag har hunnit med en hel del - Skönt.

Denna morgon skickade vi i väg vår dotter och hennes kompis Fia till Kiruna på filmfestival vecka
tjejerna gick på ett föredrag tidigare i höst om Film och där anmälde de sig till ett projekt för Tjejer och filmande och de kom med, så nu blir det två dagar i Kiruna (på egna vingar) med föredrag fil och annat kul.

Vingarna har jag shoppat på Handplockat, just nu får det flytta runt lite vet inte vart de ska få bo!
I skrivandets stund bryts det väggfärg här på färgbutiken allt för att jag ska kunna jobba vidare på Julprojektet som jag ska fokusera på efter jobbet hela veckan!

Har ju för farao glömt att visa före och efter bilder på smala skåpet!
Så här såg det ut på tok förlänge... detta höga skåp som jag köpte när jag skulle och hämta ett annat skåp till Handplockat. Detta stod i samma boda och jag slog till. Det har stått helt kravlöst i matrummet och varje gång jag slagit ned rumpan i soffan har jag tänkt JAAA JUST JAA  ...

... det där skåpet ska jag ju måla och ge lite kärlek...
Min kompis Susanne (vit stil) hon bara kör Beckers ;) Snickerislp Över befintlig yta
Inget mina förfäders målare tycker är det bästa - grundarbetet är A & O
Men jag tycker hennes snickerier är så fina -  det är charmigt att man ser tidens tand under...

Här ser ni hur trött skåpet såg ut innan en sida var omålat!
så jag gjorde som Susann tre lager Beckers Snickerislip (älskar den luktfri, vattenbaserad YUMMY bara täcka golvet och måla i det rum möbeln ska stå, ytan blir matt och SNYGG )
Nu är det vilsammaste vitt
Ska piffa nästa vecka när Julprojektet är igång och jag får lite tid hemma.

Nu är det dax att jobba vidare Sköt om ER

söndag 13 november 2011

Farsdagsöppet Denna Söndag !

Forstigt ute denna söndag men idag håller vi oss varma
Vi kånkar lyfter bär lastar skruvar och packar upp
Så det blir Jul i Butikerna och så att vi kan komma igång med det senaste "påhittet"
(har två "kollegor" i 79års åldern så hittar på en hel del på jobbet ;) )
Dessa sköna bönor från Maileg är VERKLIGEN personligheter.

Sedan storgillar jag ju dessa band från Maileg med! Ett band sätter piff på den enklaste av saker och vips blir det hemtrevligt och i detta fallet "Juligt"

Idag ska vår dotter åxå hjälpa till det är skönt att få ha "barnen" omkring sig trots att man jobbar" man hinner småprata lite i alla fall. Vi ska lagerarbeta, skönt att få undan lite, Personalen har nästan drunknat i veckan, men vi ska nog få bukt på det mesta, innan nästa veckoslut så vi tänker öppna dörrarna med en härlig julsalut!

Det har ni nog koll på allihopa
Butiken har ÖPPET 12-15 idag

Jag firade min pappa tidigt i år då han bröt armen fick han två bärbara telefoner för att underlätta lite för den enarmade "Alfons Åbergs pappa liknande " pappan som är min

Mina barns fader ska få äran på sin DAG att hjälpalilla fruga med att hänga armerings järn i taket på butiken där vi ska hänga lyktor och annat ojojoj vad han ska vara glad att han har en så fiffig fru som hittar på sysselsättning åt honom hela tiden...
Tack maken för de finaste barnen i världen. Jag vet att det finns gott om sådana men mina har exceptionellt sköna kinder att smussa på så det sååå!

lördag 12 november 2011

Julen ÄR på gång ;)

Var inte detta lite småfiffigt!
vi har inga filtremsor eller saker för inredning i just filt på butiken men detta ver en kul idé tycker jag.
(fniss världens bästa anställda skriver till mej på Facebook - VI HAR JU filt pollor (kulor till granen) och vita hjärtan i filt ... snacka om att jag inte har kolla ALLS vi har visst saker i FILT på Handplockat ;) )

Denna hittade jag hos Martha Stewart åxå en kulig idé och en Juli idé

Oj vilken liten bild ... jag gillar dessa tomtar från Maileg de har magneter i händer och fötter
de är kalassnygga att fästa på walther & Co stora zinkhus.
Är allt lite små nöjd, jag har flera klappar KLARA
+ några vanliga paket till min Man som fyller år den 28 nov
det är skönt att ha börjat och jag gillar att göra paket =)

Igår fick jag ett nytt arbets uppdrag
det ska nog gå - bilder kommer!

fredag 11 november 2011

Lite lördags mys Måste det bli!

Jag längtar efter att får dra på mej tjocksockorna sitta under qwilten i soffan och råmysa
jag vill vara hemma och bara grubbla och planera!
det gillar jag.
bild från härliga coxcox
Det måste bli av denna lördag i alla fall några timmar lördag kväll ;)

Har någon av er testat årets blossa?

Den har visst kaffeton! är den god?

Hittade faktiskt roliga uttryck HÄR... och vi har en liten sak att fira
ett projekt på jobbet som jag jobbat med i ÖVER ett år är klart det ska firas
inte med CHAMPANGE men med Julmust och Skumtomtar 
Lördag kväll - H E M M A !!!

Vi har ingen snö MYSKO men frosten i gräset gör att det ser vitt och vintrigt ut...
nu ska denna bönan STUPA i säng jag är allt lite trött på ögat
CIAO !

Enkelt kryp in !

Hej alla fina ... Hittade denna stuga som hyrs ut för filminspelningar.
Ett enkelt kryp in med råspontade väggar och helt "Rätt" i mina ögon!
Tänk att får njuta av enkelheten - så himla mysigt!

En vägg med sina återanvända brädor blir en fond vägg vitt och rost snyggt till ...

Råa dörrar som man kan ställa upp på vid gavel och massor med Ljus
Härligt!
Snyggt till industrilooken !!!!
Önskar er en kanoners fredags kväll, polarna ville gå ut och äta så det blir nog
 resturangmiddag med "hela Familjen" direkt från jobbet för min del!
bara för att fira att det är 11.11.11 idag
Kramar i mängder

onsdag 9 november 2011

Om jag bara vetat

Snart har vi vinter men alla mina planer denna veckostart kom av sig ...
bild från vår leverantör Affari
När jag sände måndagens blogginlägg så ringde min telefon.
 Det var min man han var på väg till sonens skola vår son hade trillat!

Nya skolbänkar Yippiiiii. De gamla bars ut och på rasten hade några av killarna ställt sig på de gamla bänkarna, rasten var nästan slut och sonen är längst i klassen så han skulle kolla in något på taket som alla killarna var nyfikna på! och vips välte skolbänken och sonen landade på ansiktet...

När jag anlände på vårdcentralen satt de i väntrummet överläppen hängde över underläppen och hans näsa var mer än dubbelt så stor...

Igår blev det hemfärd från Sunderbyn (norra Europas modernaste sjukhus) med en tillbaka bruten näsa och har vi TUR på fredag när svullnaden lagt sig så behöver han inte operera den utan den får läka där den är korrigerad nu !

Denna moderkaka var SÅ imponerad av sonen igår, när vi kom ut i väntrummet efter läkarens och överläkarens "behandling" så trillade det inte bara en tår på pojken utan även på mamman!

Denna gång hade vi tur det hade kunnat gå åt "pipsvängen" och idag är jag bara trött (tror man blir det när man börjar slappna av lite) imorgon, om natten blir bra blir det tillbakagång till skolan. 

Sköna barn Vad duktig du har varit !

måndag 7 november 2011

Ligger lite efter idag !

Idag är det en sådan där dag...
som när man stått uppe på natten och strykt Lucia nattlinnet eller stjärngosse nattlinnet dagen där på är man trött men när man får se barnet sjungandes i lusseplagget så är tröttheten bara ett kvitto på att man gjort något "Rätt"!
Eller när man vaknar efter två timmars sömn den 24 december (eftersom man gjort de där sista klapparna med extra fix när barnen sover) och man ÄR trött men man vaknar av en varm kram Det är julafton mamma är den där klappen som ligger på bordet den jag får öppna nu på morgonen? ja man är trött men jag är trött av "rätt" anledning!

Idag är en sådan dag man är trött och det känns i fötter Ryggen och huvudet,
 men man är trött på ett braigt sätt!
Har inte hunnit blogga i helgen så här kommer några bilder från mässan!
så här såg "öppenspisen" ut torsdagkväll när vi byggt montern...
 Maken har byggt den av spillbitar förra helgen!  
Torsdag byggde vi montern till 22.00
(Kramiz till Eivor och Maja)
 På fredags morgonen fortsatte vi att "pynta öppenspisen"

På Fredag Öppnade mässan och då hjälpte min kompis Lena som har Cafe Rävasten mej,
vi fixade det sista efter det att jag packat 5 kartoner till på fredagsmorgonen!
Kramiz Lena vilket team vi är när vi växlar upp!
Efter mässan STÖP JAG I SÄNG sov 9 timmar  20.00 - 5.00 SKÖNT !

På Lördagen fick jag förstärkning... det hade anlänt kuliga saker på butiken så Bästaste Anneli och jag tog med oss Maja och Lovisa till butiken fyllde Saablund med nyheter .. visst är det fina dessa tändsticksljusstakar man klämmer en liten tändsticksask under och så har man allt på ett ställe
de fanns i zink och rött på mässan!

Tack för hjälpen i lördags Girls... vilket gäng Girlpower i DIDADEM x 4 ;)
Efter mässans stängning blev det snabb middag på norrländska hamburgerkedjan MAX och sedan iväg till
Luleås tekniska universitet strax efter 18... där buggtävlade Dansdraget och klubben tog hem många medaljer, sonen och maken tävlade GISSA hur kul det va att ÄNTLIGEN få vara med några minuter OCH SE dem live !!! Vilken lördag!

Igår söndag jobbade Eivor och jag - Swich är mässan slut?
Goa kunder och härliga bloggföjare kom och surrade ( kulit ni vet vilka ni är! Jag är så nyfiken på vilka som följer denna blogg och då är det extra kul när ni ger er tillkänna STORA KRAMEN)

Jag är en sann optimist! men igår tvivlade jag! MAKALÖSA Eivor sa vi måste FÖRSÖKA ialla fall..
Jag var så inställd på att måsta hämta ett lass från mässan idag ! men Helt plötsligt (läs några timmar efter mässans stängning) så hade vi tömt ALLT packat stuvat och pusslat..
Eivor du är FENOMENAL !
T A C K för din dunderinsats på jobbet !

Nu när vi har lastat kört, byggt monter, surrat med goaste kunderna, rivit monter, packat och kört hem allt
(efter jobbet idag ska allt lossas och in i butiken igen)
Nu när jag inte ska köra lastbil med saker på flaket så får det i min värld komma snö!
let it snow ! 

Detta är tydligen ett traktor märke / maskin märke...
denna fick uppskattning av herrarna på mässan!

Dessa två kuddar från Ylva Scarp är åxå så fina
Life goes on... så sant Livet går vidare!
den svarta ... Ta ingen skit i sann "Grynet anda"

I kväll blir det ingen soffkväll då ska jag ta hand om mäss stöket, men i morgon då jäklar blir det soffhäng!
Nu har jag bloggat på morgonens kafferast så det är bäst att fortsätta jobba lite...

fredag 4 november 2011

Ses vi på Mässan idag ?

Hej hopp alla snygga
nu ska jag packa bilen och åka och färdigställa i vår monter på Arcusmässan
Butiken är öppen till kl 15.00
...och dessutom finns vi alltså på Arcus mässan
Från kl 10.00 idag till på söndag kl 17.00

Vår monter nr 500 är till höger om Mässinformations disken direkt vid entré och Cafeterian!
Kom och hälsa på !
Varmt välkommen till OSS !

onsdag 2 november 2011

En hälsning från Götet

Ojojoj vilka dagar vi har i Göteborg
Sonen är i studin och lägger ljud till filmen Isdraken ... igår var det intervjuer med alla 4 barnen och vi hade en myskväll på Jensens innan två av barnen åkte hem till Malmö och Stockholm idag är det heldag i studion och sedan är vi klara men vi hinner inte hem med flyget så det blir mycket tidig hemfärd i morgon.

(bilder från en monter i Danmark vars varor vi kommer att ha i morgon när vi bygger montern i Luleå på mässan)

Vi gick på bio en kväll och höll nästan på svimma när ISDRAKEN nu går som Trailer på SF
och där satt Philip och Hampus i publiken och vi såg dem på stora filmduken det var magiskt!

Göteborg är verkligen en mysig stad vi stormtrivs och bor på ett helfint hotel som heter Hotel Flora kan verkligen rekommenderas!

I morgon blir det intensivt mässmonterbyggande så fort vi landar sedan hoppas jag att vi ses i fredag-söndag på Arcusmässan Hantverksdagarna!

kramiz