lördag 12 maj 2012

Trädgårdstankar en tidig lördagsmorgon!

Morrn morrn alla Guldbrallisar!
De grönbrunamelerade ögonen slogs upp strax efter 4 en lördag som denna!
vid 6 tiden kom solen och fåglarna har kvittrat utanför fönstren länge!
så vad gör det med en tidig morgon!
Idag var planerna dessa Trädgårds och gårds städning PRIO ETT
men igår ringde en av mina chefer och det blir planeringsmöte kanske hela dagen ..
det man inte hinner på veckorna får man ta på helgen!

Jag gillar verkligen idén om att sätta en glad / mönstrad vaxduk på en trött bordskiva och nyttja bordet utomhus.. jag har minst två sådana ute redan.
Översta bilden från Hus & Hems hemsidan... här har de gjort precis så .. sedan gillade jag stenläggningen färdiga moduler som man lägger ut och sedan sand emellan "stenarna"
lite enklare.

Översta bilden från bästa Yvestown nedre bilden hittad någonstans i cyberrymden och nedsparad på denna bärbara... Jag gillar VERKLIGEN detta. Vi har dessutom fått in SÅ MÅNGA FINA växdukar både på Interiör & Design / Happy Home OCH Handplockat .. att jag inte kan bestämma mej!
eller om vi säger som så det blir mer än ETT bord till denna sommar!
Jag skulle vilja måla något "rackelbord" mintgrönt och sedan en karamell vaxduk på det...
Mumma ute i bilvande växthuset!


Denna bilden har jag bloggat tidigare .. från en av mina kompisars hem hon är en fena på att klä om små bord med trötta bordsytor med (oftast prickiga) vaxdukar!
Hon fyndar småbord på loppisar och sedan använder hon dem på altanen och utanför och i växthuset!
ett bord med "ful" skiva säljs ofta BILLIGT!
att då låta det stå ute gör mindre när man fyndat för en tjuga eller två!

Den stund idag som jag inte sitter i planeringsmöte SKA DET börjas med vårbruk här hemma!
Dottern är i Luleå hela helgen på ett filmprojekt där tjejer ska få arbeta med film och sonen flirtade in sig hos farmor och farfar i helgen.. då han inte kunnat åka dit på många helger
pg vattkoppor ...

bild från Dona blogg

Så denna helgen hade vi tänkt ta tag i massor meeeen jobbet går före!
Ha en fin fin lördag everyhopa
hoppas ni får vara utomhus lite en lördag som denna!

fredag 11 maj 2012

Snygg pumptvål kopp


Visst är den snygg undrar var man hittar en sådan någon som vet?

Vitt och vilsamt! Snyggt Jag älskar kannor och bringare!

Hemma är det fortfarande INTE kul men peppar peppar rörmokarna har varit här och nu bara mannen får vara ledig några timmar denna helgen ... (läs lördag em och söndag fm ;) )
så ska han börja bygga igen så matt läggaren kan komma till vecka
det blir en vägghängd wc-stol tack vare bästaste grannarna ;)
KULIT

Nästa fredag bär det av med dotterns spanska klass på en Spansk språkresa
ska bli kulit att få följa med!
sedan hem och jobba och en veckas semester igen
känns bara bra trots att man alltid vill göra så mycket HEMMA i maj.
finfredagskväll på er!

Woaow jag trillade dit ORDENTLIGT igår...

Förra veckan var jag verkligen frustrerad över blogger som är min Bloggs portal
det gick inte att publicera bilder nu har jag rensat i mina album allt för att kunna blogga på som vanligt vi får se hur det går !!!
Igår hade jag en boka tid att passa ! Den kväll vi hade vårinspirationskvällen så hade Hårateljen Make up erbjudanden så man fick boka en konsultation igår var det DAX för min bokade tid...
WOAOW på RIKTIGT!!!
Genomgång av produktena från grunden
helt omhändertagen och Ulla sa -Nu kan du om någon timme känna ett pirr i ansiktet men det är pga mineralerna som jobbar!
TUR hon sa det, annars hade jag nog misstänkt att jag Reagerat på någon produkt!

JAG BLEV SÅ IMPONERAD av ARTDECO!!!
Bilden ovan blev gårdagens inköp ;) 

Jag kan LOVA att det gav mersmak... Rouget ovan VILL jag bara ha (och solpudret) så jag blir så där karamellsnygg som Charlize Theron på bilden bredvid rouget... (högst troligt eller hur !!!)
Som ni ser köpte jag i Make up väg den magiska foudationen som är MINERAL OCH FLYTANDE..
inte kladdig inte onaturlig yta..  LOVE IT... sedan blev det en läpp penna som ni ser på högkant bakom läppstiftet och längst fram en magisk ögon skugga!

SKIN YOGA bara namnet är ju magiskt.. jag visste inte vart jag skulle börja
så det blev en Peeling (en gång i veckan) och ögonskuggsbasen!
GAAAH här vill man ju bara ha ALLT!!!

När Makeupen nästan var klar så släpper hon ned mitt hår och jag säger enkelt "ååh nu skulle man ha haft en färgbooost i håret med! "

- Jag hinner Anna... om du har lust! men jag skulle vilja sätta saxen i håret med ...
-Hinner du ? OKI dax för en impuls "lets do IT"
- Jag hinner, jag har en avbokning men då vill jag nog ta i ordentligt....

Jag kan lova att jag hade lätt ångest när jag låg blundandes med toning i håret ... Snacka om IMPUSL IIIL men idag känns det bra (det gjorde det i går med) men jag hade verkligen inga planer på klipp och färg igår... men det är ju kul att få överraska sig själv när ingen annan överrumplar en ;)
Jag är så superduper nöjd över min vanliga frisör så jag hade inte någon tanke på att gå nån annanstans men det var kulit att göra nåt impulsivt för en gångs skull ett ögonblicksverk ;)

Känner ni för att PROVA en Magisk hudserie och Make up som ALDRIG testats på Djur
kolla in ARTDECO Jag är lyrisk på min hemort hittar man deras produkter på Hårateljen!

Ha en finfin fredagskväll everyhopa

onsdag 9 maj 2012

Bästa Avoca ett av mina VERKLIGA favorit märken!

Finaste Ingrid!
Här har vi snyggot Ingrid på vår modevisning i en av mina verkliga favoriter =)
jag ÄLSKAR den och har köpt denna på Handplockat! tycker om den MASSOR!!!
(koftan har vi på butiken den kommer från Tine Wodstrup. )

Ingrid är just nu på Mallorca med sin dotter och om drygt en vecka är det min tur att åka dit med vår dotter och hennes spanska grupp KULIT
Ingrid NJUT NU!!! det är du VÄRD!!!!

AVOCA
Avoca är Irland äldsta företag, startade upp året 1723 i den lilla byn Avoca i hjärtat av county Wicklow på Irland ostkust. "2002 lanserade AVOCA sin första klädkollektion i London med stor succe och har fått ett fantastiskt gensvar i Europa och USA. Avoca är ett livsstilsmärke med massor av livsglädje. Deras klädkollektion designas av Amanda Pratt.
AVOCA har 10 stora lifestylebutiker på Irland och i USA, runt om i Europas skönaste butiker hittar man AVOCA. Och VI är så klart ;) en av dem !!!!
Älskar den korta varianten med
Tycker den verkligen är Störtfin i sin bubbelgumsrosa färg
JAPP den hänger i en garderob mycket nära min säng ;)
Fy farao vad jag trillar dit hela tiden!!!

Fina Ingrid (översta bilden) har en egen blogg och där har hon tipsat om dessa
det är hennes grund bild och hennes recept som hon delat med sig av...
Gissa om jag tror att de är något i min smak!
Jag älskar kakdeg och Ben & Jerrys glass med Cookie Daugh (kakdeg) i ;)
här har ni receptet... jag ska provbaka det till barnens examen
hör av er om ni provar så jag får höra vad ni tycker ;)
jag ska inte smaka dem på några veckor till (kurar fortfarande)

Cookie Dough Cake Balls ca 30 stycken

100 gram smör
1,5 dl florsocker
2 msk kaffe eller annat
ca 3,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
100 gram vit choklad
100 gram ca 40 % choklad
200-250 gram choklad
strössel eller pärlor
Gör så här:
Vispa smör och socker mjukt.
Tillsätt kaffet eller vad ni nu vill smaksätta lite med. Rör i mjöl och vaniljsocker.
Hacka de båda chokladsorterna ganska fint. Om bitarna för stora går det inte att få till runda bollar av degen.
Ha i chokladen och blanda väl. Forma till runda bollar.
Låt dem vila i frysen i ca två timmar.
Smält chokladen och doppa de frysta bollarna i den. Chokladen stelnar snabbt på de frysta bollarna så man får vara ganska snabb.
Strö på direkten strössel eller pärlor över.
Ha det BÄST

fredag 4 maj 2012

Jag har inte EN jag har T V Å Pappor och idag firar vi dubbelt upp!!!


Olof & Sten Öberg

Idag är det ingen vanlig dag i dag är de mina "pappors" födelsedag
80-år idag
GRATTIS KRAMAR TILL DE BÄSTA!!!

Sten är min pappa till höger, bägge herrarna njuter av skogen på sin födelsedag och jag hoppas de har den bästa av födelsedagar nu när de firar 160 år 
Igår smet jag iväg och uppvaktade Ola.. Pappa får jag vänta med att krama "live" tills han kommer hem!

Tvillingband är starka - lite starkare än "vanliga syskon" tror jag
har två mostrar som är tvillingar och min Farmor hon födde TRE tvillingpar + en dotter!l
Här har vi Ola, Per-Ulf Karl-Filip och Min pappa Sten håller "Kalle" i handen!

Lite mer om min farmor och tvillingar en annan dag!
Här är det fullt upp
Vi Bjuder kunderna på Happy Home på tårta och har Jotun premiär dagen till ära!

men tog mej en 5minutare jag måste ju fira SNYGGASTE TVILLINGPARET på byn tillika mina mentorer här på bloggen

GRATTIS Sten och Ola!

onsdag 2 maj 2012

Onsdagen som känns som en måndag!

Tjenixen alla goa läsare!
vi är nog flera som tycker att denna onsdag känns som en måndag!


och likt den känslan är det nog lika många med mej son GÄRNA skulle fortsätta och vara lediga idag
Det var en skön ledig dag igår!
Smolket i bägaren är sonens Vattkoppar De är verkligen INTE SCHYSSTA de där kopparna...
han är duktig trots att det inte är lätt med detta kliande och igår började han hosta envist åxå!

För mej blir detta HÖGST INTRESSANT kommer jag att trilla dit igen nu ?
jag hör till den där enda procenten som kan få vattkoppar FLERA ggr...

Vi har två MYCKET intressanta dagar Torsdag och fredag
 så ska de komma koppar på mej får inte febern komma förrän fredagkväll!
IMORGON Ska vi alla utbildas i JOTUNS magiska värld
Lady färg ( ni vet den här "smuuut änd delichuuuus" Filmen hittar du HÄR)
Vi stärker vår Happy home butik ytterligare, genom att sälja Beckers OCH Jotun!
Denna målarmästar dotter är glad men maken är som en 5åring med en stor lördagsgodispåse
HAN ÄR LYRISK!!!!

Och på Fredag är det Premiär på Interiör & Design
För JOTUN OCH sedan är det Tårta i butiken HELA DAGEN
Grundarna till butiken fyller 160år tillsammans!
Tvillingarna fyller 80 och DET SKA FIRAS !!!!

Bilder idag från Skönahem
Sommar Feelings eller hur ... jag brukar vår röjjjja den 1 maj utomhus och i bagarstugan men igår blev det bara liiite gjort  i eftermiddag ska jag växla upp har så mycket jag måste göra!

Maken var så snygg igår kväll han satt och gjorde egna krukor och sådde frön hela kvällen
nu vill vi ha FROSTFRITT vårt kök svämmar snart över av krukor och pyttlar som det växter grönt i

Ha en fin måndag.. nä just det, arbetsveckan är redan halv
ha en fin Onsdag!

måndag 30 april 2012

Fin valborgsmässo afton på er ALLA

Go kväll alla fina därute
här hemma doftar det 5minuters kola... en valborgsmässo afton som denna
och jag doftar något helt annat

men gott jag lovar!!! I veckan fick vi en Leverans från Cath Kidston
Detta är deras nya serie jag trillade dit i söndags när jag jobbade på Shower gel och Body lotion...
jag är inte sååå blommig eg när det gäller dofter denna är så mild diskret
vaniljig och en liten underton av blommor ...
love it
 kommer på mej att snusa på armen då och då

Varför doftar det 5minuters kola då? och inte valborgsmässo eld och grillkorv?

Junior är sjuk sedan i Torsdags.. då började det hela med Feber, dag tre med feber
i lördags dök det upp prickar och i söndags var vattkopparna ett faktum...

Mamma arvet !!! JAG kan nämligen få Vattkoppar hur många gånger som helst och nu är det samma för min SON! detta är ANDRA gången! en på 1000 kan få det flera gånger och jippppiiii
vi är inte bara unikt dundersköna min son och jag, utan vi kan få vattkoppor hur ofta som helst!

Tavegyl och ett nytt vattkoppskylmedel är inhandlat idag då klådan har hittat Hampus idag!

så efter mblförhandlande blev det 5minuters kola vi delar på arbetsbördan sonen och jag
han plockar fram kokar och äter jag rustar undan!

Grattis säger vi även till våra närmsta vänner som idag firar att de träffades för 20 år sedan
Hurra ... QWINNAN i den duon HON vet vad vår sjuke son behöver minsann... hon dök upp idag med nyaste numret av Herman Hedning + kinder ägg och en hyrfilm...
inte konstigt att Anneli var den första sonen la in i sin mobil på julafton
Hon vet minsann hon ;)

Ha nu en fin kväll det ska vi även om den inte blir så traditionell..
så är den i alla fall prickig och annorlunda!

söndag 29 april 2012

Öppen på Handplockat denna Söndag 12-15


Strålande SÖNDAG alla fina
jag kan för tillfället inte publicera bilder här på bloggen och det är inte kul när jag har så mycket jag vill visa ER

Idag jobbar jag på handplockat då det är sista söndagen i månaden och vi har ÖPPET 12-15
kom och hälsa på mej vet jag ;)

I veckan blev det 13 veckor på kur och jag passerade -28kg på vågen känns bra men samtidigt overkligt... hur kan man släppa i väg sin vikt såhär HUA jag har verkligen grubblat över detta denna vecka två veckor kvar sedan läkar kontroll bara för att se att alla världen är ok man ska göra det när man gått på kur i 16 veckor!

Jag ska börja trappa upp sedan när jag har det lugnt omkring mej ... tror inte det är så lämpligt att göra det pang bom samma vecka som jag ska följa med på Dotterns spanska grupp till Mallorca... sedan är jag hemma och jobbar i en vecka och sedan är jag medbjuden till Rhodos en vecka!

När resorna är över och jag har lung och ro på hemma plan ska jag börja trappa upp det gör man i 6 veckor... kanske kanske börjar jag redan mellan veckan innan Rohdos veckan men har jag bra världen så får vi se! + att jag har en hel del kilon kvar...

Kom nu och hälsa på jag har sneeeglat länge på tre plagg på handplockat och idag ska jag slå till vet inte om det blir alla tre eller ... men jag känner att det är läga att fira -28 kg i alla fall!

hoppas vi syns i dag på Storgatan 17 uti solen... jag ska i i provhytten det är en sak som är säker!!!

kolla in butiksbloggen DÄR kan vi publicera bilder i alla fall ;) och på Facebook

lördag 28 april 2012

Jag blir gaaaaaaaaalen tidigt denna Lördag morgon!

Solen skiner och jag vaknade av fågelkvitter och solfyllt sovrum!
Magiskt ...

Nu som en liten nagel i ögat tjorvar Blogger jag har MASSOR med underbara bilder från veckans modevisning men nu säger blogger att jag har fullt när det gäller bilder och att jag ska köpa mera utrymmen men tekniskt fungerar det inte!
Irriterande!!!!

Jag får hänvisa er till butiksbloggen där jag kommer att lägga upp magiska snyggingar flera dagar framåt

Jag har velat göra ett sådant evenemang länge, samla flera företag och bjuda på inspiration!
jag har laggt ut krokar flera gånger hos idégruppen på köpmanna, och på själva köpmanna mötena flera gånger vid olika tillfällen men ingen respons från en enda...
jaha då gör jag väl det själv då!

Så jag kikade närmare på våra hyresgäster frågade runt och fick ja direkt hos de 5 första jag frågade!
så i onsdags gjorde vi en inspirationskväll. Hårateljén, Hud & Salva (som huserar i samma våning som vi höll till) Sportringen... under själva lokalen där vi var.Handplockat Happy homes och företaget Kropp och Själ
MED DE BÄSTA av modeller!

så KULIT

Och det blir fler det kan jag lova jag vill köra igen och igen...
träffakunderna surra och bjuda på inspiration!

Besök nu butiks bloggen tills dess att jag får ordning på bilderna här
ha en fin Lördag jag är BRUTALSUGEN på bio.

I morgon har vi söndagsöppet på handplockat
jag jobbar 12-15 bara för dej!

torsdag 26 april 2012

YEEEJAAH trött och varmt glad en dag som denna


Härligt att vakna och det "känns i kroppen" att man var igång HELA dagen igår
Morgonen fullbokad av möten sedan bara ladda om...
Vi har kvällsöppet till 21.00 ikväll
HÄRLIGT
Visst är den snygg...
en bor i vår dotter rum hon är SÅ NÖJD
finns på Interiör & Design
När vårt badrum är klart
vill jag ha handukar ihoprullade i dessa
jag har köpt en stor och en mellan i vitt...
finns på Handplockat!!!

Ha en braig dag det ska jag
jag ska vara med de bästa...
på Handplockat och Interör!!!
KRAMIZ

onsdag 25 april 2012

Plagg och Smycken

Oj ojoj så kul med Modevisning!

De bästa modellerna och en härlig mix av Butiker / Salonger
himmmmmel vad jag får MERSMAK ;)
TACK Alla som fyllde lokalerna och minglade, lyssnade!

Dessa godingar 
de är så Mjuka och svalkar nästan när man provar dem från Irländska Avoca
finns i Webbutiken och Riktiga butiken så klart
jag är heltsnurrig i bollen av kvällen varför har man inte gjort detta tidigare!
jag har velat så länge!

En myskväll utan köptvång och massa inspiration!
sitter med ett leende på läpparna
Tänk när modellerna klev in så blev det ett ÅÅÅH i lokalen
hur kul är inte DET!!!!
Avoca har släppt ny kollektion ... smycken!
I ett av rummen hade vi dukat upp
smycken och plagg och efter modevisningen blev det mingel!

*Armband halsband och ringar* med roliga budskap!

jag shoppade lite jag med!

Här är översta toppen på Avoca modellen!
Love IT!

Det är för mysigt att få surra med kunderna och många hade funderingar efteråt
angående plaggen fina modellerna hade visat!
ALLT fanns ju inte på plats
och dotras minicupcakes gick som smör i solsken
KULIT
Nu sova en stund för i morgon har vi 
VÅRFNATT
i HELA ÄLVSBYN
Butikerna har kvällsöppet till 21.00
kom och prova du med ;)

Mini cupcakes

God morgon!
När vi var till Stockholm köpte vi denna bok till vår dotter hon gillar verkligen att baka!


Igår kväll när jag kom hemför att snabbslurpa en middag vi kl åtta doftade det gott i hela huset
Hon hade bakat hela kvällen! Tänkte att det kan vara kul att bjuda på minicupcakes på vårinspirationskvällen mamma...
hon hade premiär invigt de nya minicupcakes plåtarna från Tala (fel bild ovan) 
och formarna från fina Rice
finns på Handplockat!

Vi fick minicupcakes på
Bruka i januari ... helt perfet
 "lagom stora så man kan smakamer än en"!

här fina måttkannan från Tala finns på HP

Efter skolan idag ska hon göra toppings och dekorera
så de är klara tills i kväll kl 19.00 när vi kör igång med Vårinspirationskvällen!
Sikt och ströare från härliga Retro Tala


Förvaringsburkar från Tala
I helgen när vi inventerade på Happy Homes/Interiör & Design och Handplockat
så inventerade vår dotter bla denna...
-Mamma åååh en sådan här rulltårteplåt vill jag verkligen ha!
DEN tror jag allt hon ska få nu när hon har
Planerat , handlat bakat och paketerat .... och även i kväll ska stå och bjuda på karamellfina minicupcakes till våra kunder!

DET ÄR HON värd vår fina Maja!

Nu iväg och ge pappa en insulin spruta och sedan mot jobbet idag blir det en kulig dag!
hoppas vi syns i sportringen huset en trappa upp kl 19.00 ikväll!

tisdag 24 april 2012

Jobbar med Vårinspirationen!

Halli hallå Alla fina!

I Lördags skulle min mamma fyllt 80år
Jag saknar henne oerhört
samtidigt är jag tacksam .... min lilla rödhåriga mamma är den som smittade mej med inrednings intresset!
Tack fina du !



Ikväll ska jag jobba med miljöerna och ladda upp med varorna inför morgondagens
Vårinspirations kväll!
kl 19.00 blir det vårinspiration för alllt vad tygen håller
Modevisning, Make up, hårvård, hud Ben fötter
färg tapeter. Trädård, sport & accesoarer  

Som jag längtar men nu tillbaka till kvällsjobbet!

torsdag 19 april 2012

Tror ni det hinner växa här i norr?

I helgen på trädgårdsmässan satte sig maken och jag och lyssnade på ett seminarium med Karin Eliasson (hon bor nu i Spanien och driver ett pensionat och odlar grönsaker till gästerna!)

Karin har just släppt sin bok och jag fastnade för hennes tankar då jag såg på Tv4s Nyhetsmorgon för någon vecka sedan!
Jag köpte hennes bok i helgen och fick den signerad KULIT!!!
det är främst sallader och just köksträdgård vi är ute efter denna sommar få bjuda på egenodlat!
Nu något som jag skulle vilja tillägna min man
 (men han läser inte min blogg så jag får väl skriva ut reseptet nedan)
Ett Recept som tack för resan och mässbesöket i helgen jag är så innerligt glad att vi åkte
TACK min livskamrat!

Idag bjuder jag på ett prisat recept samtidigt som jag funderar om dessa hinner växa här i norrbotten?
Recept och text nedan från Allt om trädgård!
någon som provat denna prisade pesto ? eller att så Ramslök i Norrbotten?
FASTER LISAS RAMSLÖKPESTO
Ramslökspesto
1 liter packade ramslöksblad
3 dl hackade valnötter
200 gram riven, riktigt vällagrad ost, till exempel pecorino
Olivolja
salt
Skölj ramslöksbladen och mixa i mixer, häll på olivolja tills konsistensen blir smidig och lite rinnig. Blanda i de hackade valnötterna och den rivna osten. Salta och häll eventuellt på mer olja för att få rätt konsistens.

Allt om Trädgårds egen trädgårdsexpert vann en tävling i River Cottage Bath Canteen, med sitt pestorecept. Restaurangen är en av Englands mest kända restauranger och grundaren Hugh Fearnley Whittingstall är internationellt känd för sina kokböcker och tv-program. Det senaste sändes även i Sverige under namnet 'Det goda livet'.

 
Ha nu en fin Onsdag.. och svara gärna på frågan om man kan så ramslök i norrbotten
 så kan man, men hinner den växa upp!!!!