måndag 5 maj 2008

Pärlspont och pelargonier

Inspirations bild från Allt i hemmet
Åååh vilken lång helg det blev. Jag köpte tre mårbacka pelargonier på vårmässan förra helgen men de är alldeles deppiga de trivs inte alls hos mej men de kanske aklamatiserar sig... Tips Någon?

Köks inspirationsbilder från White company
Vi har shelackerat pärlspont och grundat brädorna som ska upp i köket så idag tömmer vi köket och på onsdag (kommer målaren om vi beslutar oss för det att måla kökstaket måste räka slantarna först) mot slutet av veckan kommer en Jobbar kompis som ska hjälpa oss att hänga de nya kökstapeterna från Sandbergs *Hurra*
Dynor från white company
På sommaren blir jag liiiite mera "blå vill verkligen ha demin textilier i köket" så när det är klart i köket så ska min nya lexington löpare och kökshanduk upp.
Inspirationsbild från Allt i hemmet
Fy vad trägården är trist nu grus sand och liite snö för blött för att kratta och allt ser bara visset ut.... till helgen ska jag rensa ut rabatterna. hinner inte annars innan semetern =) så då får jag i alla fall plocka fram zink och krukor och då är sommarn på gång. Ha en bra måndag tack för titten.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr är det oftast så att pelargoner är "uppgödda" i växthus och när dom sen kommer hem och in i liten annan miljö så tappar dom gärna bladen (som gulnat försT), knopparna torkar. Vattna inte för mycket, det är största anledningen till pelargondöd. Ställ ut dom dagtid, inte i direkt solljus förrän dom blivit lite härdade. Så ska du snart se att dom mår bättre.

Handplockat sa...

Tack de tipsen ska jag ta till mej

Moa sa...

Såg att du fick bra tips.. Mårbacka är en klar favorit och får du dem bara att trivas så är de väldigt tåliga och kraftigväxande.. Spännande med nytt kök.. lycka till .. Monica

Vardagslycka sa...

Såg att du har fått bra tips, de ska jag också ta till mig. Har köpt en hel del pelargoner nu sista tiden och knopparna bara torkar...
Vad spännande med att fixa i ordning köket!
Ha en härlig vecka!
Kram, Carina

n o r d i n g å r d e n sa...

Vad ni donar och allt kommer bli såå fint så god smak som du har!!! Klart pellisarna hämtar sig, lite ljus plats bara så... ha en skön vecka! Mari.

bykerstin o. butikblandannat sa...

Det var verkligen inspirerande bilder... Mysigt..å va roligt med mässa förresten! Själv ska jag äntligen få gå på formex i höst, f-skatt sedel som jag nu är stolt innehavare av ;) ha en skön vecka, kram Kerstin

Ingrid sa...

Mårbacka brukar inte vara svårflörtade. Jag hade nog väntat med att ställa ut dem med tanke på vädret här i norr. Plantera om dem, skär bort det gula och vissna (med vass kniv) samt ställ dem ljust. Du kan gärna vattna med lite blåkorn i vattnet. På en vecka borde de ha tagit sig om det inte är något skumt med dem...

Låter som om det kan bli superfint i köket. Jag har också Lexingtonskökshanddukar. Hur ser löparen ut?

~Livet i byn

Hem och Lycka sa...

Hoppas dina pelargoner repar sig. Vackra bilder.. kram!

Kamomilla sa...

Vet tyvärr inget om blommor...
Jag hoppas mina egna allra fösta pelargoner ska överleva i min vård...

Lallis sa...

Först måste jag bara säga:
Vilka underbara bilder:)
Jag älskar också Mårbacka-pelargoner.
De är så fina och man bara.. tycker om dem:)
KRam

Bergagårdens Lina sa...

Köksrenoveringen låter spännande, ska bli kul att se resultatet!

Har mina Mårbacka inne ännu, men det är nästan lite för varmt i fönstret där de står, de blir i alla fall väldigt törstiga...

Vända blad sa...

Håller med första kommentaren (anonym)så brukar det iallafall vara för mig...men för ett tag sedan köpte jag en växtnäring märke, Greenworld (ljusgrön flaska) och den var verkligen bra! Nu blommar det som aldrig förr!
Lycka till med pellisarna!
Kram Maria

Smultronstället sa...

Oj så härligt med nytt kök till sommaren.. eller närsomhelst är då jag beredd att ta emot ett,jag e inte knusslig på det viset,hihi.

Ha en härlig vårvecka
Kram M

Ann-Catrin sa...

kan bara instämma.. blommorna stressas fram.. och när de sen kommer hem.. ja då blir de lite trötta!!

Men ställ dom ljust.. vattna inte för mycket.. de kommer att ta sig det lovar jag!!

Underbar bilder!!

kram kram A-C

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Åå vilket bra tips på pellisar....mina mårbackor gulnar oxååååå..så tråkigt.

Vilken lycka...NYTT kök....ska få till hösten...håller tummarna så inte budgeten spricker..hihihi..

Kram Pernilla

vitstil sa...

nu måste du snart ha "hemma hos " från ditt kök,man blir ju så nyfiken när du berättar..... skönt med semsster ,,,,kram

Smycka dig sa...

tjena ..jag kan nog säga att de behöver planteras om oxå för de såg tråkiga ut hos mig med innan omplantering i större kruka;D

ha det
Lotta

Anonym sa...

Hej!
Pelargoner kräver massor av näring!! Köp hem Pokon el dyl o vattna med det varje gång.
Lycka till!!
MVH Ewa

Liten Bod sa...

Mina Mårbackor har gjort likadant, men de första börjar nu se gröna och kraftigare ut igen. Inga blommor dock, men det kommer. Flytande näring är bra till alla uteblommor i krukor tycker jag. Lycka till med köket! Kram, Tina

Solsjö - Under en vind sa...

HOppas att snart våren och sommaren är i full gång även hos dig! har ni verkligen snö än? Det känns så avlägset då man här har över 20 grader och barnen springer barfota i trädgården....

Ha det gott, kram!

Smycka dig sa...

hej igen du har en utmaning hos mig...
kram
Lotta

Guldkorn i min vardag! sa...

Va bra med pelargoniatipsen, är ingen höjdarepå sånt men läser nu dom tips du fått.
Hoppas dom klarar sig, som var ju så söta.
Härligt med köksrenovering.
Kram Ulla-Bella