tisdag 21 april 2009

Äras den som äras bör

Idag firar vi: Min Mammas födelsedag, Urskanpurchkan vad jag saknar henne hon finns inte här hos oss sedan några år tillbaka. Men firar henne DET gör vi.Min mamma var en fartfylld sak, gick i jeans och färgade håret rött. Hon var undersköterska och jobbade på "läkarstation" här i byn. Hon har bidragit till många av mina intressen - Hennes inredningstil var egen... och hon var en riktig ekorre hela sitt liv. Hon kokade saft så barnbarnen alltid fick hemkookiiisaft
Här är Leilas recept som hör till bilden ovan
Färdigt på: 1 tim 25 min
Ingredienser
1 kg rabarber
1.78 lit vatten (konstigt 1,78 ? min egen anm)
4.5 dl strösocker
1 st citron, saften
Gör så här
1. Skär rabarbern i småbitar och med vatten i cirka 15 minuter, rör inte då blir saften grumlig. Sila och släng rabarberresterna.
2. Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.
3. Häll upp saften i tillbringare eller flaska.
4. Leilas tips!
5. Servera den gärna iskall med isbitar, garnera med färska jordgubbar eller lime. Sedan har vi det där med Mammas smulpaj... den manteln har jag faktiskt tagit över...Vi bjuder ofta på smulpaj när någon fyller år som alternativ till den annars så obligatoriska punsch tårtan.

På sommaren lunchade Mamma å jag ofta en fil talrik men sedan kunde det bli paj till efterrätt!!! flera förslag på smulpajer hittar Ni Här *Hmmm* det blir många recept idag ser jag =) (jag går fortfarande på kur ska väga mej imorgon spännande)

Bilden ovan är från Leilas smulpajs recept: Äppel TANTENS smuldelgspajer Men mamma var verkligen ingen tant trots att hon var över 70 så hon gick bort. Hon målade om möbler (lutade av åxå för den delen) sydde mycket bla ryggsäckar och väskor och möblerade om ständigt... fyndade på auktioner och loppisar (hmm äpplet faller inte långt från trädet) Hon var en kreativ qwinna i sina bästa år (Samlade på Lambis streckkoder och skickade in för att sedan överraska sina fullvuxna syskon med ett lambilamm i brevlådan och de förstod inget alls!!!De hade ju inte skickat in något!!! ) Hon var påhittig och lite smågalen hon gillade verkligen BUS

Jag nämnde att hon var en ekorre/hamster som samlade och sparade på allt... Hon fick sin mammas sparade knappar... Min mormor sprättade lös knapparna från plagg som skulle bli matt trasor eller återanvände knappar till annat.... OCH dessa alla knappar (mamma fyndade ju på rea då och då åxå) När min mamma lånade våra barn när de var små, så kunde man komma dit och där satt mamma och våra barn med köksbordet fullt! och sorterade och tittade på knapparoch hon berättade att den här blommiga knappen hae jag i en sommarklänning när jag var liten osv.

bild Handplockats egen

Två av mammas vardags lyx som hon ofta unnade sig var att baka en Mjukpepparkaks sockerkaka inte för att det var helg utan en vanlig blåtisdag kunde förgyllas med en sockerkaka ibland av färdig mix och ibland av vanligt recept Det finns inget som luktar så hemtrevligt som mjuk pepparkaks sockerka. Här kommer mitt långpanne recept.

5kaffekoppar filmjölk
5kaffekoppar Strösocker
1påse pepparkakskryddor (eller 3msk kanel+1msk Nejlikor)
1msk Bikarbonat
3msk Lingonsylt (jag brukar dubbla = saftigare)
1&halvt hg Smör
9-10 dl Mjöl
Blanda torra och blöta ingr för sig rör sedan ihop gräddas i 200grader i bröad långpanna.
Nummer två av mammas vardagslyx var Herrljunga cider, himmel jag ser henne riktigt framför mej när hon komförbi på resebyrån (jag jobbade där i massor med år och hon passerade mitt jobb när hon skulle hem från affären) kånkandes på julmust, påskmust eller herrljunga cider när de var på extrapris.
Så idag säger vi väl skål lilla mamma på din födelsedag (i herrljunga cider förstås)

7 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vilket underbart kärleksfyllt mammaidolinlägg!! :).

Blir glad även om ögonen tåras då jag läser ditt härliga födelsedagsinlägg. Mammor är speciella o det bästa är när man har sina härliga glädjeminnen kvar.

Stor varm kram till dig idag

Bygatan sa...

Åh vilken fin hyllning till din mamma! Så fint att ni firar henne.

Så fina minnen ni har och så trevliga "bus" hon hittade på.

TAck för recepten!

Ha en bra dag tillsammans.

Kram Lena

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilken fin hyllning till din mamma !!
Du, jag blev så himlans sugen att baka den där mjuka peppisen i långpanna, men är du säker på att det inte ska vara ägg ?
Bara så jag vet då jag ska sätta igång o baka, så det inte blir pannkaka..peppis pannkaka..
Ha det gott
Kraam Anette

homebylina sa...

Åh, vilka härliga bilder och recept du bjuder på! Tack för titten =)Kram Lina

Anonym sa...

Vilket fint mammainlägg! Åh, vad man kan sakna sin mamma ...
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Ingrid sa...

Vad fint du skriver om din mamma, även jag minns ju henne väldigt väl från vårdcentralen. Hon tog emot mig någon gång då jag hade ett astmaanfall och var väldigt rädd...

Förstår att du saknar henne masssor. Hon ser nog ner på sin dotter nu och känner sig väldigt stolt.

~Livet i byn

Nettan sa...

Vilket finnt inlägg å en hyllning till din mamma, hon skulle ha varit väldigt stolt över sin dotter som "för" vidare alla hennes bra egenskaper!
Kram Nettan