torsdag 17 mars 2011

I byn där jag bor ....

Igår när jag och min man lunchade så pratade vi om vår By där vi lever och våra barn växer upp.
Vår son fick en roll i filmen Isdraken och dessa veckor spelas den dessutom in vår kommun en by som ligger mellan Piteå Luleå Boden - Älvsbyn har "lagom" avstånd till kusten .. vi tycker att vi har Nära till "ALLT" en timmes flyg så är vi i huvudstaden!
bild från butiken Handplockat
Nu när sonen filmar så får vi höra lite kommentarer OM Älvsbyn från de som inte Bor här...
 och vi får oss faktiskt en tankeställare..
Det är 4 barn med i filmen vår son som är på Hemma plan en kille som bor i Luleå en kille från Stockholm och en tjej från Malmö, killen och tjejen söderifrån bor på hotellet i byn med en av sina föräldrar.. de ska vara här i två månader.. I måndags så tyckte vi att det kan vara kul för dem som bor på hotellet kan få göra något annat en kväll än att se tv på ett hotellrum så det blev bowling och Hockey i byns biosalong!!!

bild från butiken Handplockat
Det är då man får sig en tankeställare när en av föräldrarna utbrister - Meeen vilken FIN bowlinghall... Kan vi lämna barnen här? Jaha ska de komma till bion SJÄLVA där vi vuxna ser Hockeymatchen... Men åh vilken fin biosalong Allt är så "nära här" inga avstånd.. Tempot Lungt och tryggt ! vi är inte vana att det kan vara såhär! men nu börjar vi komma in i Älvsby stämningen !!!!

bild från butiken Handplockat
Vi fick oss verkligen tankeställare Hmmm Lilla Älvsbyn! tänkte att de skulle tänka liten insnöad Norrlandsort! Men det är inte så vår hemby upplevs !!! vi är nog lite hemmablinda maken och jag tänker sällan på det negativa med att bo på liten ort men kanske inte på det Possitiva heller...
 bild från butiken Handplockat

Vår by har mycket att erbjuda och har verkligen ett levande Näringsliv! alla butiker har ett (hehe) handplockat sortiment inga kedjor utan sortimenten är noga utvalada av handlarna och därför upptäcker fler och fler att utbudet är lite annorlunda ;) många besöker Älvsby handeln och utbrister Men så perfekt parkera bilen nära (eller enkelt att ta bussen från stan och HIT) och sedan strosa runt i byns Affärer...

Norrsken över Älvsbyn! bild Älvsbyns kommuns hemsida

Det är klart att hjärtat alldrid klappar för hembyggden men ibland måste någon utifrån tala om hur
 bra vi har det! Jag är glad att rötterna finns här och tycker det är intressant med byns historia... min pappa är som ett uppslagsverk.. han berättar och har under alla år sedan man var liten berättat om Älvsbyns vardagsliv och Historia allt från sin barndom och hur de bla rev sitt barnsomshem för att sedan bygga fastigheten åt ICA till hur de som småpojkar rännde på slakteriet och fick brottas om en korvbit!!!
(Pappa hävdar BESTÄMT att den "kända jockkmokkskorven" är ett recept från Strömgrens slakteri i Älvsbyn - nå jaaa korvrecept eller inte sååå är det så att ) Jag är glad över att vi bor här och att våra barn får växa upp i Älvsbyn!

2 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va´härligt att läsa. När du skriver om korven så kommer jag ihåg detta. Vi bodde granne med ett slakteri och vi barn gjorde lika och gubbarna var så grymma tyckte vi....det var väl rösten.
Ja, vi har mkt här uppe som de inte har söderut på mindre orter, t ex men här uppe har vi längre till de hyperstora städerna som
t ex Gbg, Sthlm, Malmö osv och då har vi byggt upp våra samhällen på ett mkt bättre sätt men det förstår vi inte. Har sett det själv med egna ögon. Man tror att det är så pulserande på orter söderut men det är oftast slumrande platser nära stora städer......Ibland väldigt "antika" om du förstår....Nu blir kanske ngn irriterad på mig som läser detta men jag vet av erfarenhet av besökare och efter besök. Jag menar mest som du skrev att vi ska vara stolta och positiva. Ja egentligen Älvsbyn ligger ju perfekt med sina korta avstånd all over.
Bra att ni bjöd dem runt, det tänker vi inte på att göra och sörlänningarna blir oftast väldigt glada över det personliga som vi ger....Ja, små funderingar direkt från skallen en torsdag fm.
Carin
Förresten tapeten, den blå, så fin!

Västbacken sa...

Är det någonting jag saknar förutom mina vänner från Älvsbyn så är det just närheten till allt. I Älvsbyn finns ju allt man behöver. Nu bor jag väldigt bra i vår lilla by och det är en underbar miljö för barnen att växa upp i men behöver man något förutom mat (vi har en superbra ICA-affär i grannbyn) så måste man åka in till stan.

Kram