torsdag 19 april 2012

Tror ni det hinner växa här i norr?

I helgen på trädgårdsmässan satte sig maken och jag och lyssnade på ett seminarium med Karin Eliasson (hon bor nu i Spanien och driver ett pensionat och odlar grönsaker till gästerna!)

Karin har just släppt sin bok och jag fastnade för hennes tankar då jag såg på Tv4s Nyhetsmorgon för någon vecka sedan!
Jag köpte hennes bok i helgen och fick den signerad KULIT!!!
det är främst sallader och just köksträdgård vi är ute efter denna sommar få bjuda på egenodlat!
Nu något som jag skulle vilja tillägna min man
 (men han läser inte min blogg så jag får väl skriva ut reseptet nedan)
Ett Recept som tack för resan och mässbesöket i helgen jag är så innerligt glad att vi åkte
TACK min livskamrat!

Idag bjuder jag på ett prisat recept samtidigt som jag funderar om dessa hinner växa här i norrbotten?
Recept och text nedan från Allt om trädgård!
någon som provat denna prisade pesto ? eller att så Ramslök i Norrbotten?
FASTER LISAS RAMSLÖKPESTO
Ramslökspesto
1 liter packade ramslöksblad
3 dl hackade valnötter
200 gram riven, riktigt vällagrad ost, till exempel pecorino
Olivolja
salt
Skölj ramslöksbladen och mixa i mixer, häll på olivolja tills konsistensen blir smidig och lite rinnig. Blanda i de hackade valnötterna och den rivna osten. Salta och häll eventuellt på mer olja för att få rätt konsistens.

Allt om Trädgårds egen trädgårdsexpert vann en tävling i River Cottage Bath Canteen, med sitt pestorecept. Restaurangen är en av Englands mest kända restauranger och grundaren Hugh Fearnley Whittingstall är internationellt känd för sina kokböcker och tv-program. Det senaste sändes även i Sverige under namnet 'Det goda livet'.

 
Ha nu en fin Onsdag.. och svara gärna på frågan om man kan så ramslök i norrbotten
 så kan man, men hinner den växa upp!!!!

Inga kommentarer: