fredag 4 april 2008

Borta bra men hemma bäst

Här kommer ett utlovat "handplockat besökte" inlägg.
Äppelträdet ovan står på Gården hemma (mitt barndomshem) och har en egen historia bara det. Trädet Stod tidigare (måste vara för minst 35 år sedan) på Min pappas barndomshems tomt, där idag Ica byggnaden står. Under det här trädet, som då stod mitt i byn har måååååånga ätit lunch / njutit av en picknick och pappa vet att måna har "friat" under detta trädet. Pappa är fantastisk på att berätta episoder från sin barndom (han är 75år). För mej blir det inte sommar förrän detta träd blommar.
Jag har en bok som jag fick av min syster i 30års present som jag är mycket förtjust i Norrbottens gods & Gårdar där de flesta hus finns med, i de olika kommunerna i Norrbotten. Boken är från 1940-talet. (Jag fick den för att hon vet att jag gillar gamla hus och eftersom vårt hem finns med dä,r och pappas/farbrors hus med.) Idag tänkte jag skriva lite om Mitt barndomshem. Jag har nämt det i bloggen Tidigare.
På bilden nedan ser ni texten från Norrbottens gods & Gårdar om Detta hus.
På den övre våningen bor min pappa i mitten på gaveln är hans två köksfönster det bortre är hans kontor och det hitre lilla fönstret är skafferi /kylskåpsrummet. Fönstret till vänster på övervåningen på balkonen är Mitt gamla rum.
"Mitt gamla rum" är ett litet rum med snedtak och blommigtapet =)fönstret är vid golvet, det är själva sovkammaren. Sedan är det ett större rum med stort fönster mot innergården och över balkongen. Nu är cirkeln sluten min gamla säng står nu lutad mot en vägg & ska monteras ihop igen i sovkammarn. Den Fick flytta tillbaka nu när dottern ville ha svart i sitt rum i början på januari.
Här syns blogginehavaren i en "totally 70-tals inspirerad outfit" på bilden ser ni att räcket är målat i ockragult nu är det vitt.

Här ser Ni murstocken i köket, bjälkar i taket och grunden till min kärlek till"pärlspont". Golvet i köket är högblankt klarlackat och jag älskar detta trägolv trots den blanka ytan.
Farfar var målarmästare och min pappa följde i hans fotspår och tog målarmästar examen i tyskland. Den vita stolen har min Farfar dekorationsmålat. Pappa har sina gamla skor som en tavla i trappen upp. De sitter på en linneduk i en ram.
Urkipp från Piteå tidningen =) Här syns stallet hästhagen och huset.
Ha en toppen fredag vi ska njuta av en middag hos några vänner ikväll efter barnbion Norton.

20 kommentarer:

Andrum sa...

OOO, jag hann först denna gång!!

Vilka fantastiskt fina bilder du visar från förr & nu, alldeles speciellt charmig var den lilla jäntan i chic 70-tals outfit...

Tavlan med barnskorna är helt bedårande söta, jag kan nästan höra springande små barnfossingar när jag tittar på dem...


Ha en skön fredag!

Ann-Catrin sa...

kan bara instämma.. fantastiska blder att njuta av!!
ha det gott kram A-C

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejsan.....tittar bara in å lämnar en hälsning...tar en paus nu över helgen...ska på loppis imorron.där mina svärföräldrar plockar upp massvis med nytt.....spännande.

vilket underbart hem!!!!

TREVLIG HELG
~~*PUSS & KRAM*~~
Pernilla

LantlivsAnette sa...

Nämen du..wow ! Vilket underbart avckert hus..man bara känner att man vill se mera !!
Ha en skön helg Kram Anette

Kamomilla sa...

Oj så roligt att få ta del av detta! Vad skoj att ha så mycket minnen och fakta dokumenterat!
Söt 70-tals outfit :D

Ha en skön helg!
Kamomilla

Anonym sa...

Det huset är underbart, har alltid undrat hur stallet ser ut inuti?

~Livet i byn

Guldkorn i min vardag! sa...

Tack snälla gulliga Anna, jag har alltid varit så nyfiken på ditt föräldrahem så jag tackar för den lilla glutten.
Hade den äran att träffa din farfar då han bodde på det äldreboende där jag jobbade för länge sedan. Han var så gullipluttig en riktig mysfarbror.
Tycker att ditt föräldrahem är så vackert..
Trevlig middag ikväll.
Kram Ulla-Bella

Smycka dig sa...

vad charmigt du visar ditt barndomshem som förövrigt är ett otroligt vackert hus..

Din pappa är för gullig! mysig historia kring..hela deras liv...
bara det att dom var 3 tvilligpar i samma familj är otroligt ovanligt;D

Ha det bäst och vila gott i helgen..
Kramis Lotta

Smycka dig sa...

hej igen..har under min lunch inte mycket att göra så jag såg att Åhlens hade ditt favvo tema röd med vita prickar på stekpanna och visseljohanna!!!!

Ett måste för dina ögon;))))

Ha det igen!

Lily of the valley sa...

Åh, vad jag njuter när jag läser ditt inlägg. Intressant att se dokument och gamla bilder, och kul att du värnar om din historia. Ett underbart föräldrarhem du har. Jag älskar gamla hus och dess historia...

Ha en bra helg
kram Lily

Bodil sa...

Visst är det underbart när man känner till historian om en byggnad eller om en pryl.
Ha en skön helg!
Kram från Bodil

Maria sa...

Hej! Är det den kåken man ser på höger sida när man precis kommer in i bojn från "mitt" håll sett??

My Lovely Things sa...

otroliogt vackert hus..
härligt med historien runt omkring..

ja man vill verkligen bevara det gamla..
kram anna

Ett vitt hus med trädgård sa...

Åååå,så härligt med historiens vingslag, känner igen mig lite med farfar som var målarmästare och uppvuxen i ett gammalt stort hus med veranda (suckar nostalgiskt). Du fotograferar jätte fint och skriver inspirerande!!!

C De-sign sa...

Fantastiska bilder och ett underbart hus! Intressant att få ta del av bilder och text! En skön helg önskar jag dig!
Kram fr C

junhe sa...

hoppas du får en bra helg med mycket sol =) kram junhe

Gårdsromantik sa...

Hej!

Tack för tiderna till loppisen!
Bor ganska nära så jag hoppas hinna med ett besök miott i all renovering!

Måste bara tacka för inspirationen till Lusthuset!
Hittade din bild på Google innan jag börjat blogga.

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Glömde tillägga - vilken vacker blogg du har! Älskar gamla hus och det du visade var ju underbart!

Kram igen Maud

Mitt Egnahem sa...

Vilket mysigt inlägg! De äldres historier skall man vara rädd om... Mvh Mitt Egnahem

Anonym sa...

Tack!
Ha en trevlig helg du med.
Kram Bodil