söndag 6 april 2008

Del 2 ett Hembesök till i samma hus


P1011547
Originally uploaded by handplockat

Tänkte att ni ska få se några glimtar från hemmet i markplan. En fortsättning på det jag visade i går. Min pappa bor på övervåningen och i Markplan bor hans tvillingbror med sin fru. Jag har skrivit om min coola faster tidigare och nu är det glimtar från deras hem ni får se idag. Hon har så god smak och vi gillar ofta samma saker =) De har et stort härligt kök men deras vardagsrum är Enormt. hela husets längd minus ett fönser på långsidan. DET ÄR STORT.

Denna möts man av på deras ytterdörr och det är verkligen hemtrevligt där. I Fredagens inlägg så visade jag Pappas skor Här har hans tvillningbror hängt sina skor bakom den underbara hälsingeljusstaken som står på öppenspisen.

Här är ett foto på min faster och hennes bror, bredvid det fotot har min faster teckant av dem. Hon målar oftast akvarell men detta är en blyerts.

En sk skolorgel hittar man i Vardagsrummet likaså denna stora maffiga lampan.

I ett väggskåp har De alla nycklar som hörde till några "skogs stugor" på insidan av en av dörrarna sitter bitar av beskrivningen till vilka nycklar som hörde till vilka stugor.


Det här skåpet är stort men ser inte så ut på denna väggen invändigt har en hylla "jack" för att hänga bestik.

I ett litet rum står det pelargonier på tillväxt och här ser ni dörren ned till källaren.

I köket har de en härlig kryddhylla som jag aldrig har sett en liknande någon stans. De har en liten järnspis som min faster har lagt en glödande glödlampa i bara för att det ska ge den där glödande känslan. (lite påskpynt kvar på spisen det är ju ett tag sen jag tog korten.)
Gillar snickeri detaljerna på huset "midjan med bågar" decoren på vindbräderna vid taket.

I morgon (om jag hinner) ska jag visa sista delen av huset "Min Gamla lägenhet".
Ett litet söndags tips kolla in Birgittas nya reportage helt underbart hus kolla HÄR.
Till er som är ledig denna soliga söndag så säger jag NJUT ( jag sitter på kontoret och jobbar hela dagen. =)

16 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men vilka vackra bilder du visar.
Ett tag "samlade" jag på Jugendlampor - dom är bara så vackra. Nycklarna var jättefina också - det är något speciellt med de gamla så snirkliga och fina!
Utsidan var också fantastisk med alla dekorationer och snickarglädje.
Ser fram emot nästa reportage.

Ps! Blev lite orolig ett tag över pappersdekorationen på spisen tills jag läst texten - smart idé!

Kram Maud

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken underbar rundtur!!!Gillar alla mysiga detaljer! Hoppas att du haft en skön helg, kram!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Wow, så vackert!!! Kul att du taog oss med!!!!

Ha en skön söndag!!
~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

MiaMaria sa...

Hej!

Men vilket underbart hus verkligen så vackert!

Och vilka härliga bilder du bjuder på från deras hem......

HA det så gott!
Miamaria

Ett vitt hus med trädgård sa...

Helt underbart! Kryddhyllan har jag aldig sett i denna skepnad innan, jätte fin. Petra

Piffa och Puffa sa...

Vilket härligt stort hus, vill också ha ett sånt.
Kram Anette

Lisas torp sa...

Vilket underbart gammalt hus, och så många rariteter!

Lisa

Smycka dig sa...

jooo jag känner mig lyckligt lottad som har fått en rundvandring av din härliga faster;D Huset är så vackert och snickar glädjen är fantastisk, huset har dessutom ett suveränt läge;)

Ha det bäst och slit inte håret av dig!!!
Kram Lotta

Helenas loggbok sa...

Vilket oerhört vackert hus!
Kram
Helena

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Men jösses vilket hus alltså!

förstår att det finns mycke härligt att titta på där.

Vilket härligt nyckelskåp!

kram Pernilla

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Projetores, I hope you enjoy. The address is http://projetor-brasil.blogspot.com. A hug.

Guldkorn i min vardag! sa...

Jag säger bara "Ilike" husvisningen.
Kram Ulla-Bella

Maria sa...

Underbart HUS!!

Kathys Home sa...

Hejsan, tack för kommentaren på min sida, kul att du tittade in till mig. Tänk igår när jag var på loppis så hittade vi en orgel som såg ut precis som den du visar...min vän började spela på den den funkade..så roligt. Men de är ju inte små direkt de där orglarna..//kram kat

Käranån sa...

Vilket hus!!! Skåpet med det torkade linet oppepå är mycket vackert!! Fina bilder du visar!!

/J sa...

Underbara bilder! "Hälsingeljusstaken" kommer dock från Käck & Hedby i Leksand. Titta på deras hemsida www.khsmide.se

/J